Verslag debatavond – Hoe denkt de Doetinchemmer over lokaal eten?

LKKR van Eigen Bodem

In de De Steck in Doetinchem presenteerde de Stichting Foodpromotie Achterhoek op maandag 15 oktober de resultaten van een onderzoek naar de beleving van lokale producten door Doetinchemmers. Het onderzoek werd uitgezet in het Burgerpanel Doetinchem waar zo’n 2200 mensen aan meedoen. Ongeveer 1000 mensen van alle leeftijden hebben deze enquete ingevuld.

 

Het onderzoek en de rapportage vind je hier

 

Netwerk en debat

De avond was opgezet als een netwerk- en debatavond, voor burgers, horeca en producenten. Ruim 60 mensen waren aanwezig.

 

Via een interactieve quiz kon de zaal haar eigen inschatting geven over hoe de Doetinchemmers gereageerd hebben op de verschillende vragen. Daarna werden de echte resultaten getoond. Een 15-tal vragen werden aan de zaal voorgelegd. Retalexpert en voorzitter Gerrit Grievink leidde dat proces met passie en kennis.

 

Na de pauze konden de verschillende tafels suggesties aanleveren hoe een aantal sleutelproblemen rond het gebruik van lokale producten aangepakt kunnen worden.

 

En daarna was het smullen van de producten van lokale producenten. Van wijn van Wijngaard Duetinghem 838 en Wijnboerderij ‘t Heekenbroek, worst van Sandershof, kerstomaatjes van tuinderij Klein Broekhuizen, bitterballen van Van Bommel Beef, appelsap van Landwinkel Smits en kazen van Daalwiek.

 

 

Wat vinden Doetinchemmers ervan?

De grote vraag achter het onderzoek was natuurlijk: Is er een markt voor lokale producten in Doetinchem en als dat zo is, hoe de afzet het best te organiseren?

 

De eerste vraag was dan ook: Hoe staan Doetinchemmers tegenover lokale producten? Positief dus, want ongeveer 90% heeft geantwoord dat ze positief staan tegenover lokale producten en deze ook regelmatig te kopen. Lokale eieren worden het meest gekocht, daarna fruit, groenten, vlees en brood. Kwaliteit van deze producten, smaak en versheid zijn de belangrijkste redenen voor hen om ze te kopen.

 

Om nog meer diepgang in de antwoorden te krijgen, is ook gevraagd wat redenen kunnen zijn om geen lokale producten te kopen. Te weinig informatie over de beschikbaarheid, scoorde het hoogst, naast te duur (38%) en te weinig tijd om het te halen (39%). Hier kwam dus het eerste grote probleem naar voren: de Doetinchemmer wil wel lokale producten, heeft ook vertrouwen in de lokale producenten, maar waar zijn deze producten te krijgen met herkenning van het lokale karakter?

 

Doorgevraagd werd ook over de rol van lokale producten in de horeca. Ook hier wil de Doetinchemmer wel gaan voor lokale producten: 70% van de respondenten geeft in meer of mindere mate te kiezen voor een restaurant dat lokale producten verwerkt. Een tweede uitdaging dus volgens de voorzitter van de avond:

Horecaondernemers pak deze handschoen op, de Doetinchemmer is er klaar voor!”

 

Meedenk sessies

Na de pauze werden de aanwezigen gevraagd om de thema’s verkrijgbaarheid en duidelijkheid van informatie, suggesties aan te reiken.

Dat leidde tot de verrassende ideeën als:

 

  • Verwijzingsborden in streek (vgl. bruine toerismeborden)
  • Reklame op vrachtwagens van lokale transporteurs
  • Pop-up stores met seizoensproducten
  • Super boerderi-je, vgl Graafschap
  • Via scholen promoten (Kokkerelli)

 

Bij de uitgang konden deelnemers zich registreren voor een kopie van het onderzoeksrapport en zich opgeven voor een klankbordgroep. De nieuwe LKKR van Eigen Bodem – brochure over streekproducten werd daar ook uitgedeeld.

 

Wim Beijer – Stichting Foodpromotie Achterhoek



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!